De maximumsnelheid op autosnelwegen gaat in Nederland vanaf 12 maart 2020 naar 100 kilometer per uur tussen 06:00 en 19:00 uur. Een deel van de huidige standaardsnelheidslimieten op autosnelwegen (d.w.z. 120 km/u en 130 km/u) blijven van kracht tussen 19:00 en 06:00 uur. Dit geldt echter niet voor een aantal snelwegen, vooral rondom de Veluwe moet ook 's nachts nog maximaal 100 gereden worden op de A28 en A1. 

De overheid wil hiervoor binnen één weekend alle 4000 verkeersborden vervangen, op plaatsen waar dit niet lukt zal de nieuwe maximumsnelheid pas ingaan als de borden alsnog geplaatst zijn. Op plaatsen waar 's nachts de maximumsnelheid niet geldt, zullen dubbele borden moeten komen: eentje met de 100 aanduiding voor tussen 6 en 19 uur, de tweede met de beperking in de nachtelijke uren. Dit omdat de wettelijke maximumsnelheid in Nederland op 130 km/u blijft staan, waarvan afwijkingen dus altijd aangegeven moeten worden. Overigens werd er vanaf halverwege februari al begonnen met het plaatsen van nieuwe borden, om de overgang rondom 12 maart sneller te laten verlopen. Er bestaat echter toch nog een mogelijkheid dat door slechte weersomstandigheden de werkzaamheden verschoven worden, waarop ook de nieuwe maatregel zal opschuiven. Met de ingrijpende verkeersmaatregel wil de overheid de stikstofcrisis oplossen, die onstond nadat bleek dat er in Nederland veel te veel stikstof neerslaat in beschermde natuurgebieden. 

Met de nieuwe maatregel "ruilt" het kabinet stikstof voor een aantal grote verkeersprojecten, die anders geen doorgang mochten vinden. Het gaat daarbij om de volgende zeven projecten: A27/A12 Ring Utrecht, A1/A28 knooppunt Hoevelaken, A6 Almere-Lelystad, A4 Haaglanden, A27 Houten-Hooipolder, Innova 58 Tilburg-Eindhoven en Innova 58 Annabosch–Galder.